Cyberverzekering
De kans dat u of uw gezin getroffen wordt door cybercriminaliteit is groot en neemt de komende jaren naar verwachting verder toe. De kans op cybercriminaliteit (11%) is nu al vele malen groter dan de kans op brand (0.083%)!
De CyberCare Polis biedt 24 uur per dag, 7 dagen per week hulp en ondersteuning vanaf het moment dat u vermoedt dat u het slachtoffer bent van cybercriminelen. Verzekerd zijn de kosten van hulpverlening, onderzoek en herstel van het apparaat. De verzekering vergoedt ook geleden schade, bijvoorbeeld het verlies van geld nadat u een gepersonaliseerde nepfactuur hebt betaald. De dekking geldt wereldwijd, dus niet alleen thuis, maar ook op vakantie.
De verzekering kost € 15,13 per maand (incl. assurantiebelasting). Voor dit bedrag is het hele gezin verzekerd. Ook kinderen, die zich veelal niet realiseren welke risico’s zij online lopen.
Wilt u meer informatie? Bel ons dan op via 072 5 181 111 of vraag hieronder de cyberflyer aan.
Schadevoorbeelden
Identiteitsfraude
Marga is in 2017 op vakantie in Tanzania geweest. Het hotel waar ze verbleef heeft een scan van haar paspoort gemaakt bij het inchecken. Als het hotel in 2018 wordt gehackt, worden alle gescande paspoorten buitgemaakt.
Met behulp van het paspoort van Marga wordt een creditcard geopend waarmee voor duizenden euro’s spullen worden gekocht die nooit worden betaald. Omdat de creditcard op Marga’s naam staat, wordt zij voor de openstaande facturen door een incassobureau benaderd.
Afpersing
Erik ontvangt een mail van Bol.com over een pakketje dat naar hem onderweg is. Hij klikt op de bijlage van de e-mail dat (zogenaamd) informatie over de bestelling bevat. Helaas heeft Erik een e-mail van cybercriminelen geopend. Hierdoor is ransomware op zijn computer geïnstalleerd. Erik zijn foto’s, muziekcollectie en video’s zijn niet meer toegankelijk. De bestanden zijn “gegijzeld”. Ze kunnen alleen worden vrijgegeven als Erik losgeld betaald. De computer is vergrendeld en op het scherm staat dat Erik 24 uur de tijd heeft om € 500 in cryptocurrency te voldoen.
Verlies van geld
Jos ontvangt een mail van zijn bank. In de mail staat dat de bank een update heeft uitgevoerd waarvoor het belangrijk is dat hij zich opnieuw aanmeldt. Er zit een link in de mail en als Jos daarop klinkt komt hij op de website van de bank terecht.
Althans, dat denkt Jos. In werkelijkheid is hij op een website terecht gekomen die wordt beheerd door criminelen. De website is nagemaakt, inclusief het logo en geschreven in de huisstijl van de bank. Jos vult zijn rekeningnummer en de inlogcode in op de website en slaat de gegevens op. Binnen enkele uren wordt de bankrekening van Jos leeggehaald.
E-reputatieschade
De 16-jarige Nicky heeft selfies op haar telefoon staan waarop ze poseert in haar bikini. Kwaadaardige software verspreidt deze foto’s aan al haar e-mailcontacten. Nicky wordt hierdoor erg gepest op school en wil de deur niet meer uit.
Inbreuk op privacy
Doordat Jasper op een website, geklikt heeft op een link die frauduleus bleek te zijn, hebben criminelen toegang gekregen tot alle bestanden op zijn computer. Zij gaan op zoek naar voor hen bruikbare informatie. Om de digitale sporen van hun aanwezigheid uit te wissen wordt de gehele inhoud van de harde schijf gewist, dus ook foto’s en gegevens van een medisch specialist.