Schade melden
Een schade is al vervelend genoeg. Wij maken het u makkelijk door de schade eenvoudig af te handelen.
Direct schade melden? Dat kunt u doen via het schadeformulier.
Uw zorgdeclaraties kunt u het beste rechtstreeks bij uw zorgverzekeraar indienen. Ga naar zorgdeclaratie en kies vervolgens uw zorgverzekeraar.
Over de stappen die nodig zijn als u een schade oploopt, vindt u hieronder tips.
Heeft u foto’s of bestanden die u ons wilt toesturen die te groot zijn om via een email te sturen, wilt u dan gebruik maken van Filetransfer? Andere diensten kunnen wij namelijk vaak niet openen.
Deze dienst vraagt om een eenmalige aanmelding via uw emailadres. Het versturen kunt u doen met de optie “geen wachtwoord” te gebruiken. U ontvangt desgewenst een melding als wij de bestanden hebben ontvangen.
Een aanrijding
- Bij letsel van één van de betrokken partijen, waarschuwt u de politie.
- Vul direct na het ontstaan van de schade het Europees schadeformulier in.
- Noteer de gegevens van de eventuele tegenpartij: naam, adres, woonplaats, merk/type en kenteken van het voertuig, de naam van de verzekeringsmaatschappij en het polisnummer.
- Zijn er getuigen van de aanrijding? Noteer ook hun namen en adresgegevens.
- Laat de aansprakelijkheidskwestie aan de verzekeraars over. Stel u dus niet aansprakelijk voor de aanrijding en zeg ook niets over de toedracht van de aanrijding.
- Stuur het schadeformulier naar ons op. U vindt ons adres op het schadeformulier.
Download en print een nieuw autoschadeformulier als u op dit moment niet over een beschikt.
Inbraakschade
- Waarschuw allereerst de politie als er bij u is ingebroken. Laat alles liggen zoals u het aantreft. De politie doet onderzoek en stelt een proces-verbaal op waarin staat wat er is gestolen en/of beschadigd.
- Stuur een kopie van dit proces-verbaal mee met het schadeformulier.
Water- en stormschade
- Neem allereerst maatregelen om verdere schade te beperken.
- Probeer een lekkage af te dichten om te voorkomen dat er extra waterschade in de woning ontstaat.
- Maak foto’s van de schade.
- Meld de schade zo snel mogelijk via het schadeformulier.
- Meld ook de eventuele kosten voor het nemen van noodmaatregelen.
- Bewaar beschadigde of natte spullen. Wacht met herstellen of repareren tot de schade-experts de schade hebben kunnen bekijken.
Brandschade
Een brand is zeer ingrijpend. Ondanks de schrik moet u toch zo snel mogelijk een aantal zaken regelen.
- Natuurlijk belt u eerst de brandweer. Licht ook de huiseigenaar in als u in een huurhuis woont.
- Als de brandweer uw woning heeft vrijgegeven, kunt u het beste alles nog even laten liggen tot de schade-expert is geweest. Dit helpt om een betere schaderegeling te maken. Overleg met de expert wat u daarna gaat doen.
- Geef na overleg met de schade-expert uw schade door via het formulier.
Reisschade
Betreft het een schade waar u directe hulp bij nodig heeft, zoals in bijvoorbeeld onderstaande situaties. Neem dan contact op met de alarmcentrale, het alarmnummer staat op de polis van de reisverzekering vermeld (bij motorrijtuigen staat het nummer op de “groene” kaart).
- U hebt hulp nodig tijdens uw reis, bijvoorbeeld bij pech onderweg.
- Er is sprake van een noodgeval, bijvoorbeeld bij een ziekenhuisopname.
- U bent gedwongen extra kosten te maken.
- U bent gedwongen om uw reis af te breken. De alarmcentrale helpt u bij of regelt de vroegtijdige terugreis.
Heeft u een reisverzekering bij AnsvarIdéa of Turien afgesloten, dan kunt u per direct de Ansvar alarmcentrale contact opnemen met telefoonnummer +31 (70) 314 53 53.
Bij schade aan de auto in noodsituaties de VHD alarmcentrale: + 31 88 877 80 35.
Overige reisschade kunt u melden door middel van een schadeformulier. Om de schade zo goed mogelijk in behandeling te kunnen nemen verzoeken wij u om de volgende stukken in ieder geval mee te sturen;
- Schadeformulier voor de reisverzekering;
- Boekingsbevestiging van de reis;
- Foto’s;
- Aankoopnota of pinafschrift van het beschadigde goed;
- De pro-forma reparatienota om het beschadigde te herstellen
Zorgdeclaratie
Kosten voor zorg kunt u het beste rechtstreeks bij uw zorgverzekeraar declareren. De kosten worden dan het snelst afgehandeld.
Klik op het logo van uw zorgverzekeraar om uw declaraties door te geven.